CNN, Russia today, CCTV :What you need to know about propaganda media

image

This week, after a multi-year investigation, a prominent British media watchdog accused multiple TV networks of improperly accepting sponsorship money in return for broadcasting foreign propaganda.

The Office of Communications, often shortened to Ofcom, is an independent regulatory body charged with monitoring many forms of communication in the United Kingdom, from smartphones to television. Their investigation, which began in 2011, found that  Russia’s state funded news channel RT, formerly Russia Today
  broadcast programs which support the russian government ( the Kremlin )  to be specific , without properly disclosing that sponsorship to viewers.
which aims to “dissect the implications of major international developments for UK audiences”. To mark its arrival.

Bradford MP George Galloway is also a regular on the channel and earned £25,600in the first half of this year for appearances on RT.

So what’sThe difference between real journalism and Russia Today?

Russian President Vladimir Putin has created an anti-BBC for Western audiences with the international satellite news network Russia Today. With its recipe of smart propaganda, sex appeal and unlimited cash, it is outperforming its peers worldwide.

Many in the West are also interested in seeing critical coverage of the self-proclaimed top world power. Russia Today is already more successful than all other foreign broadcast stations available in major US cities, such as San Francisco, Chicago and New York. In Washington, 13 times as many people watch the Russian program as those that tune into Deutsche Welle, Germany’s public international broadcaster. Two million Britons watch the Kremlin channel regularly. Its online presence is also more successful than those of all its competitors. What’s more, in June, Russia Today broke a YouTube record by being the first TV station to get a billion views of its videos.

The station was even more triumphant when it signed Larry King, a legend of American radio and TV journalism who began working for Russia Today this summer. Before that, King was the face of CNN for 25 years. His suspenders are even more striking than Abby Martin’s lipstick antics. “America’s best known TV interviewer is defecting to the Russians,” wrote the London-based Times in May.

King and his new colleagues have a simple assignment: They are to “break the monopoly of the Anglo-Saxon mass media,” President Vladimir Putin said during a studio visit a few weeks ago. The Russians’ recipe for success has three ingredients: sex appeal, which has been atypical for most news channel; a rigidly anti-American stance; and a never-ending flow of money from the Kremlin.

The Ministry of Media Defense

Since 2005, the Russian government has increased the channel’s annual budget more than tenfold, from $30 million (€22.6 million) to over $300 million. Russia Today’s budget covers the salaries of 2,500 employees and contractors worldwide, 100 in Washington alone. And the channel has no budget cuts to fear now that Putin has issued a decree forbidding his finance minister from taking any such steps.

The Moscow leadership views the funds going to the channel as money “well invested,” says Natalya Timakova, the press attaché to Prime Minister Dmitry Medvedev. “In addition, Russia Today is — and I hope the Germans will forgive me for this remark — significantly more modern than Deutsche Welle, for example, and it also has more money.”

The government has also spent a lot of money on the new broadcasting center in northeast Moscow, which Russia Today moved into in May. The station, citing confidentiality requirements, isn’t willing to quote an exact price tag. On the grounds of a former Soviet tea factory, the broadcaster is now creating programming in Arabic, English and Spanish. In 2009, it rebranded its English- and Spanish speaking divisions as simply “RT.” The evening news is currently focused on the euro crisis, social protests in Portugal and the NSA surveillance scandal.

Russia Today sees itself as a champion of a global audience critical of the West. But it is also meant to amplify the self-doubts of Europeans and Americans who have been forced by recent events to wonder if their own countries — like Russia and China — are corrupt and in the grip of a pervasive intelligence apparatus.

In any case, the station has a rare knack for propaganda. The average age of the Russian editors is under 30, and almost everyone speaks fluent English. To spice up the news, directors sometimes use Hollywood-like special effects, such as a computer-animated tank that looks like it is rolling over the newscaster’s feet or Israeli fighter jets that fly a virtual loop through the studio before dropping their bombs over a map of Syria. There is also a logic behind such visual effects, especially since the station sees itself as a sort of ministry of media defense for the Kremlin.

Margarita Simonyan is the woman who shaped Russia Today into Russia’s most effective weapon in the battle for influencing the opinions of the global public. In her office on the eighth floor of its headquarters in Moscow, the editor-in-chief has Orthodox icons on her desk and a dozen flickering screens around it. Putin made Simonyan the head of the new station in 2005. At the time, she was only 25 and derided as an unknown reporter from the crowd of journalists that accompany the president at meetings.

Simonyan’s mission is to prevent Russia from ever losing a war of images like the one it did in August 2008. At the time, Russian tanks were advancing into the southern Caucasus, stopping just short of Tbilisi, the capital of the small country of Georgia. 

image

Getty image.

Now moving to CNN :

In addition to the RT, CNN and CCTV are also accused of having improper ties to the media firm:

“Ofcom also found CNN in breach of impartiality rules over a 2009 interview by Defterios with Gamal Mubarak, son of the then Egyptian President Hosni Mubarak. The Egyptian government’s investment authority, Gafi, was another FBC client.”

Reporte that Ofcom is considering further measures to prevent similar conflicts of interest in the future:

“The regulator is planning to assess whether the existing measures requires further clarity to ensure editorial independence, sponsorship and due impartiality. An industry-wide meeting with broadcasters that transmit factual and news content will be held to help develop best practice.”
Basically CNN does what it does with a humanitarian touch such as supporting migrants coming to europe and even sometimes justifying what terrorist organizations do in this case ” the Muslim brotherhood, not mentioning the bias covering of the U.S 2016 election which the channel tend to support a candidate over another.

Turns to CCTV :

image

Getty image.

It is no secret that Mark Zuckerberg is doing whatever he can to get Facebook into China—and now it involves helping to spread the party line to the rest of the world.

But did you know that CCTV alone gets more than 1,000 “propaganda orders” a year?

These English-language media outlets from China are owned by the Chinese government, and it’s difficult to describe their coverage of world events and domestic politics as anything other than government propaganda. As such, the coverage and commentary they offer is often one-sided or misleading, and sometimes it it downright false. Here’s a few examples:

-Most nations” didn’t support giving Liu Xiaobo the Nobel prize, China daily reported after the imprisoned human rights activist was awarded it in 2010.
-China Daily called the Hong Kong’s umbrella protests a “color revolution” “waged by western anti-china forces” despite the fact that the movement was homegrown, student-led, and focused on Hong Kong elections, not overthrowing the government.US President Barack Obama only meets with the Dalai Lama to score political points at home, China daily reported and the Chinese government has the absolute right to choose who is the next reincarnation of the Dalai Lama.Western media coverage of the northwest Xinjiang region is worthless” the paper writes, because it doesn’t rely on first-hand accounts (though it doesn’t mention the government does not allow foreign reporters to work freely in the region).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s